رکابزنی از کاسپین تا دریای سیاه

متن مصاحبه با پایگاه خبری صدای امروز:

رضا عاطفی و پویا تابان هر دو ۲۸ ساله اهل رشت هستند. این دو جوان رشتی بیشتر در رشته در رشته کوهنوردی تجربه داشتند و اینبار با یکدیگر به رکابزنی در حاشیه خزر تا دریای سیاه را با هدف ترویج دوچرخه سواری و حمایت از دو تیم فوتبال شهرشان، یعنی سپیدرودرشت و داماش گیلان دنبال کردند. تحصیلات رضا عاطفی، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات تجارت الکترونیک و تحصیلات پویا تابان، دکترای داروسازی است. این دو جوان رشتی هدف خود از این دوچرخه سواری را اینچنین بیان کردند: رشته ورزشی هر دو ما کوهنوردی است و چندسالی است به صورت جدی در این ورزش فعالیت می کنیم . برای تکمیل فعالیت های ورزشی خود سعی کردیم که دوچرخه سواری کنیم. تجربه حرفه ای چندانی در زمینه دوچرخه سواری نداریم اما با توجه به علاقه ما به سفر، سعی کردیم سایکل توریست را تجربه کنیم.

 

در این زمینه رضا عاطفی می گوید: تجربه سایکل توریست برای من محدود به سفر های یک روزه داخل استان بوده اما پویا از رشت تا بندر ترکمن را یکبار رکاب زده بود. تصمیم گرفتیم مسیری را برای سفر انتخاب کنیم که کمتر ایرانی آن را انجام داده باشد، به علت کوهستانی بودن منطقه تا دریای سیاه رکاب زدن در این مسیر را دشوار میکنه و چندین بار در  ارتفاع بالای ۲۱۰۰ متر رکاب زدیم.

پویا تابان هم در تکمیل صحبت های وی ادامه می دهد: نحوه برخورد مردم ایران با دوچرخه سوارها بسیار عالی است و حتی بدون تشریفات معمول عبور از مرز، گمرک ایران برخورد می کند برعکس گمرک ترکیه  که سختگیری های زیادی دارند.

به گفته­­ ی  رضا عاطفی، وی سومین بار بود که به ترکیه سفر می کرد: من یک بار هوایی، یکبار زمینی و این بار با دوچرخه سفر کردم اما این متفاوت ترین سفر من بوده است. خوبی سفرهای بک پکری و یا سایکل توریستی به کشورهای دیگر این است که با زوایایی از فرهنگ، آداب و رسوم و دیدنی های آن منطقه آشنا می شویم که در مسافرت های عادی مخصوصا با تورهای گردشگری امکان پذیر نیست. مثلا شاید کمتر گردشگری در روستای کوچک کوپرکوی در شرق ترکیه اقامت کند و با مردم بومی آنجا معاشرت کند.

 

اما در این سفر چه چیز جالبی اتفاق افتاد؟ عاطفی در ان زمینه می گوید:در این سفر، با چند گردشگرهای کشورهای دیگر مواجه شدیم. به عنوان مثال در حال رکاب زدن با چهار سایکل توریست جوان فرانسوی آشنا شدیم که یک ماه در سفر بودند و مقصد بعدی آنها شهرهای تبریز، تهران، اصفهان و بندرعباس و سپس دبی بود.

پویا تابان هم در تکمیل حرفهای او می گوید: یک جهانگرد آلمانی را در شهر ارزروم مشاهده کردیم که پیش تر به ایران سفر کرده بود و نظرات سیاسی و اقتصادی جالبی داشت. هم اینکه با توجه به سقوط ارزش لیر به راحتی می توانست در هتل ها اقامت داشته باشد و از پس هزینه های سفر به شهر های مختلف ترکیه برآید هم اینکه به مردم ایران علاقه مند و به آینده اقتصادی ایران خوشبین بود .

 

این دو جوان رشتی در ادامه صحبت های خود تاکید می کنند: راستش مهم ترین هدف ما از این سفر بیشتر محک زدن خودمان و شروع یک تلاش و چالش بوده و پس از پایان این تلاش آن را به هواداران تیم فوتبال سپیدرود و داماش تقدیم کردیم چرا که این دو تیم نماد تحرک و فعالیت در شهر ما هستند. بنابراین لازم است توجه و حمایت های بیشتری از این دو تیم صورت بگیرد.

عاطفی که فعال رسانه ای و گرداننده صفحه مجازی کلانشهر باران است، ادامه می دهد:  بارها در صقحه مجازی خود تاکید کردم که حمایت از تیم های فوتبال شهر رشت به معنای تشویق بیشتر جوانان این خطه به ورزش است. زیرا از سنین پایین بچه ها قهرمانان ورزشی خود را در نزدیک محل زندگی خود جستجو می‌کنند و عاملی است برای تحرک و ورزش.

اما آیا این دو برنامه ای در آینده دارند؟ اینگونه جواب می شنویم که: در آینده سعی می کنیم سایکل توریست را در کشورهای دیگر و کشور خودمان ادامه دهیم و همچنین در حال تمرین و  برنامه ریزی برای  صعودهای شاخص کوهنوردی خودهستیم که در صورت حمایت مسئولین شهری و استانی و تداوم تمرینات سعی خواهیم کرد کارهای تقریبا بزرگی انجام دهیم. متاسفانه حمایت از ورزشکاران کوهنورد رشت کمرنگ است.

پیام بگذارید